Pedagogisch beleid


  • Bieden van fysieke en emotionele veiligheid

Fysieke veiligheid:

-    Materialen binnen- en buitenruimte moeten veilig en schoon zijn;

-    Gezonde voeding;

-    Voldoende beweging;

-    Regels en afspraken gericht op hygiëne en voorkomen van onverantwoorde risico’s;

-    Toezien van pedagogisch medewerker op de veiligheid van kinderen;

-    Weten wat een pedagogisch medewerker moet doen bij ziekte of een ongeval.

Emotionele veiligheid:

-    Veilige emotionele basis;

-    Het kind wordt geaccepteerd en gewaardeerd door de pedagogisch medewerker en andere kinderen.

 

  • Stimuleren van de ontwikkeling van persoonlijke competenties

-       In het model van Riksen-Walraven gaat het om de ontwikkeling van de persoonlijkheid van de kinderen als
        intellectuele, lichamelijke, creatieve ontwikkeling;

-       Socialisatie : regels

-       Persoonlijkheidsontwikkeling: zelfstandigheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit, keuzes maken, problemen aanpakken,
        aanpassen;

-       Inrichting binnen- en buitenruimte;

-       Diversiteit aan spelmaterialen.

 

  • Stimuleren van de ontwikkeling van sociale competenties

-    In contact komen met elkaar d.m.v. activiteiten;

-    Eigen keuzes van het kind/ eigen initiatief;

-    Begeleiding in sociale vaardigheden;

-    Ruimte om te experimenteren.

 

  • Overdracht van waarden en normen

-    Beleid over formuleren;

-    Kinderparticipatie;

-    Omgaan met regels en afspraken;

-    Pedagogisch medewerker kent de regels en bewaakt deze;

-    Samenwerking en afstemming met ouders en school.

Maak jouw eigen website met JouwWeb