Pedagogisch beleid
- Bieden van fysieke en emotionele veiligheid
Fysieke veiligheid:
- Materialen binnen- en buitenruimte moeten veilig en schoon zijn;
- Gezonde voeding;
- Voldoende beweging;
- Regels en afspraken gericht op hygiëne en voorkomen van onverantwoorde risico’s;
- Toezien van pedagogisch medewerker op de veiligheid van kinderen;
- Weten wat een pedagogisch medewerker moet doen bij ziekte of een ongeval.
Emotionele veiligheid:
- Veilige emotionele basis;
- Het kind wordt geaccepteerd en gewaardeerd door de pedagogisch medewerker en andere kinderen.
- Stimuleren van de ontwikkeling van persoonlijke competenties
- In het model van Riksen-Walraven gaat het om de ontwikkeling van de persoonlijkheid van de kinderen als
intellectuele, lichamelijke, creatieve ontwikkeling;
- Socialisatie : regels
- Persoonlijkheidsontwikkeling: zelfstandigheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit, keuzes maken, problemen aanpakken,
aanpassen;
- Inrichting binnen- en buitenruimte;
- Diversiteit aan spelmaterialen.
- Stimuleren van de ontwikkeling van sociale competenties
- In contact komen met elkaar d.m.v. activiteiten;
- Eigen keuzes van het kind/ eigen initiatief;
- Begeleiding in sociale vaardigheden;
- Ruimte om te experimenteren.
- Overdracht van waarden en normen
- Beleid over formuleren;
- Kinderparticipatie;
- Omgaan met regels en afspraken;
- Pedagogisch medewerker kent de regels en bewaakt deze;
- Samenwerking en afstemming met ouders en school.
Maak jouw eigen website met JouwWeb